Het lijkt de afgelopen maanden een toenemend fenomeen in de retailsector te zijn: spaar- en verzamelacties met stickers en een album of poster om ze in of op te kleven. Klanten krijgen de zakjes met stickers aan de kassa bij een bepaald besteed bedrag en bij aankoop van ‘deelnemende’ producten. PromZ-be turfde in de eerste vier maanden van dit jaar tien spaar- en verzamelacties: bij Tom & Co, Delhaize (drie verschillende), Lidl, Cora, Albert Heijn, Carrefour, Standaard Boekhandel en Colruyt Group.
Opvallend is dat zo goed als al die retailketens er ook een ‘klassiek’ getrouwheidssysteem op na houden. Betekent dat dat de systemen met getrouwheidskaarten impact verliezen en dat retailers daarom spaaracties voeren? Gino Van Ossel, retailprof verbonden aan de Vlerick Business School, bevestigt dat er opvallend veel spaaracties zijn. Hij ziet echter eerder nieuwe partijen die zich aan dergelijke acties wagen (bv. Standaard Boekhandel of Lidl) dan dat er retailers zijn die ze al deden en er nu meer laten lopen. En stelt Van Ossel: “Ze komen inderdaad (soms) bovenop de bestaande getrouwheidskaarten, die de facto vooral dienen om data te verzamelen. Steeds meer getrouwheidskaarten geven gewoon toegang tot de promoties (Bonus bij AH, Family bij Ikea) of kennen slechts heel lage kortingspercentages toe (bijvoorbeeld Delhaize).”