2024 is het jaar van de spaaracties van retailers geworden. Dat blijkt uit het overzicht dat PromZ-be maakte van de acties met promotionele producten op basis van de wekelijkse PromoWatch. In totaal turfden we 154 acties met product media. Daarvan waren er 21 langlopende spaaracties op basis van het klassieke zegeltjessysteem.
Alle grote retailers voerden vorig jaar spaaracties uit. ‘Kampioenen’ van dergelijke acties waren Carrefour en Intermarché. De klanten konden bij de verschillende supermarkten sparen voor huishoudelijke- en keukenartikelen die ze met grote kortingen konden aankopen tegen inlevering van spaarkaarten. Daaronder waren producten van grote merken als DOMO, BergHOFF, Kitchen Aid, Bosch en Leifheit.
Het aantal acties met promotionele producten lag in 2024 wel flink lager dan de voorgaande jaren. In 2023 waren er nog meer dan 200 acties, maar toen was er ook al een daling te constateren ten opzichte van andere jaren. In 2018 telde PromZ-be bijvoorbeeld nog 340 acties… De adverteerders en retailers kozen zeker in de eerste maanden van 2024 vooral voor grote prijs- en volumeacties onder invloed van de gestegen inflatie. In de eerste maanden van 2024 was het aantal acties aanmerkelijk lager dan in 2023.
Welke adverteerders?
PromZ-be keek ook welke adverteerders er vooral met promotionele producten werkten. Roularta Media Group staat daar op nummer één. De uitgeverij voert jaarlijks diverse wervingsacties voor abonnementen en geeft daar grote cadeaus als incentive voor (trolleys, ovenschalen… ). Beiersdorf (Nivea, Labello en Hansaplast) is nummer twee gevolgd door retailers Intermarché en Carrefour. Opvallend is het lage aantal acties van merken als Coca-Cola en Jupiler die enkele jaren geleden nog hoog in de lijstjes stonden.
Kruidvat is de retailer waar de meeste acties met promotionele gevoerd worden. Net als in 2023 was drankencentrale Prik & Tik ‘runnerup,’ maar het aantal acties lag daar in 2024 wel lager. Bij de retailers waren er overigens meer acties op het punt van verkoop zonder dat die ook op de wekelijkse folder aangekondigd werden.
Wat was er populair bij de adverteerders om als cadeau te geven bij een aankoop? Hoedjes/mutsen en strandartikelen. Drinkbekers en waterflessen werden ook vaak gegeven, evenals sokken, toilettassen en trolleys. 2024 was ook een sportjaar met de het EK voetbal in Duitsland (met deelname van de Rode Duivels) en de Olympische Spelen. Adverteerders speelden echter nauwelijks in op die evenementen met promotionele producten. PromZ-be noteerde slechts vier acties met supportersitems…
De methode
PromZ-be kijkt elke week welke adverteerders consumentenacties met product media voeren op basis van folders (online en offline), magazinebijlagen, winkelbezoek en direct mails in de brievenbus. Elke week neemt PromZ-be folders van dezelfde retailers door en dat al sinds enkele jaren. Die methode geeft een indicatie van het aantal acties. Voor de tellingen op jaarbasis is er geen rekening gehouden met glazenacties van individuele bierbrouwers. Die gaan immers buiten de sector van product media-aanbieders (distributeurs en leveranciers) om. Wel worden glazenacties in het kader van bierfestivals die de retailers opzetten in de tellingen opgenomen.
Aantal acties met promotionele artikelen per maand
‘ EK Duitsland 2024
“ OS Parijs