In verschillende sectoren maken bedrijven gebruik van 3D-printing van producten, vooral als het gaat voor het maken van prototypes en voor experimenten. Volgens gegevens van PricewaterhouseCoopers past 70% van de Amerikaanse ‘maakbedrijven’ die technologie al toe. Maar ook in de sector van promotionele producten biedt 3D-printen opportuniteiten.
Prototyping
De meest populaire toepassing van 3D-printing in de sector van product media is prototyping. In ons land maakt onder meer Van Bavel Enjoy Giving daarvan gebruik.
In de VS gaat Voodoo Manufacturing nog een stap verder en neemt ook de productie van promotionele artikelen door middel van 3D-printing ter hand. De prijs van die producten is vergelijkbaar met die van het inspuiten in een mal – tot 10.000 stuks.
Lage opstartkosten
Voodoo Manufacturing heeft volgens het Advertising Specialty Institute in de VS meer dan 200 printers die op korte termijn duizenden plastic onderdelen en producten kunnen maken. De voordelen van die techniek zijn velerlei: de opstartkosten zijn laag, er kunnen ook kleine series gemaakt worden (een mal voor 100 exemplaren is vaak veel te duur) en er kan snel geleverd worden (er is geen (container-)vervoer meer vereist vanuit het Verre Oosten).