Onlangs meldde Promo-Biss dat PaperMints in het geweer gekomen was tegen copycats, tegen plagiaat dus. In Duitsland is deze maand voor het veertigste jaar de ‘Plagiarius-prijs’ uitgereikt, een prijs die de flagrantste vormen van ideeënroof ‘bekroond’.
Zoals blijkt uit de ervaring van PaperMints zijn ook in de sector van promotionele artikelen copycats actief. Bij de Plagiarius-prijs waren er ook ‘inzendingen’ van product media die schaamteloos artikelen overgenomen waren van grote merken die ook in de sector van promotionele producten en business gifts actief zijn. Dergelijke kopieën mogen dan goedkoper zijn, maar zowel de originele maker als de ontvanger van het plagiaat-product hebben er nadeel van. De maker in de vorm van gederfde inkomsten (volgens officiële EU-gegevens zijn er in 2015 alleen al meer dan 40 miljoen copycats met een waarde van ruim 650 miljoen euro onderschept) en de ontvanger omdat die denkt een merkproduct te krijgen wat het bij nader inzien niet zo blijkt te zijn.
Dit jaar waren er voor de Plagiarius-prijs 27 inzendingen. Van de prijs gaat ook een afschrikkende werking uit. De jury laat immers alle makers van de plagiaat-producten weten dat ze genomineerd zijn. In een groot aantal gevallen hebben die makers daarna contact opgenomen met de merkproducent om een en ander in de minne te schikken en zo de blamage via de Plagiarius-prijs te voorkomen.
Plagiaat ook in de product media-sector