Action zet in op eigen merken - PromZ.be

Action zet in op eigen merken

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste half jaar van 2024 heeft de non-food discounter Action bekend gemaakt meer te zullen investeren op de eigen merken.  

In het Action- persbericht over de halfjaarcijfers (met een omzetgroei van 20,1% naar 6,2 miljard euro) meldde de discounter de formule te versterken door verder in te zetten op eigen merken. Action-CEO Hajir Jajji zei in dat verband dat de retailer “…continu (investeert) in kwaliteit en duurzaamheid van deze producten” en dat “… onze klanten de eigen merken (enorm waarderen) vanwege de geweldige prijs-kwaliteitverhouding”. Het gaat onder meer om zonnebrand-, schoonmaak- en textielproducten. Action claimt dat het assortiment aan eigen merken “…niet te onderscheiden is van A-merken, behalve qua prijs dan.” 

De netto-omzet van Action in Europa steeg naar 6,2 miljard euro. Die groei is volgens het bedrijf te danken “…aan de verkoop van meer producten aan nieuwe en bestaande klanten. Action heeft tot dusver dit jaar meer dan 1.300 producten in prijs verlaagd, naast de prijsverlagingen van 2.500 producten vorig jaar. Action verwelkomde gemiddeld meer dan 17,3 miljoen klanten per week over de eerste zes maanden in 2.685 winkels in 12 landen. Action voegde in deze periode 119 nieuwe winkels toe en ligt op koers om dit jaar 330 nieuwe winkels te openen.” De discounter startte indertijd met de verkoop van restpartijen van andere retailers en van fabrikanten. De eigen merken zijn pas daarna gekomen. 

Opvallend is dat zowel hard- als soft discounters (Aldi, Lidl, Colruyt) tegenwoordig hun eigen merken steeds meer in the picture zetten en naast de ‘bekende merken’ plaatsen. Het gaat ook niet meer altijd om kopieën van de A-merken, maar ook om eigen productontwikkeling.