Het vooraanstaande Amerikaanse reclame- en marketingvakblad heeft de marketingkracht van herbruikbare boodschappentassen van retailers ontdekt. Recent publiceerde het een artikel met als titel ‘How Retailers Are Turning Plastic Bag Bans Into a Branding Opportunity’ (‘Hoe retailers het verbod op plastic zakken in een merk-opportuniteit omzetten’) en als ondertitel ‘Reusable grocery sacks are movable marketing tools’ (‘Herbruikbare supermarktzakken zijn bewegende marketinginstrumenten’).
Het aantal herbruikbare boodschappentassen neemt toe, in de VS en in onze contreien. Product media adviseurs vestigen al langer de aandacht op herbruikbare zakken als marketingopportuniteit. Het opvallende is dat nu een ‘mainstream’ marketingvakblad als AdWeek de mogelijkheden van dergelijke tassen onder de aandacht van de marketinggemeenschap brengt. Het blad citeert ene Bob Phibbs, CEO van consultancy The Retail Doctor. Die stelt dat die tassen “…een fantastische manier zijn om de consument zich de winkel te laten herinneren voor die van huis naar de winkel gaat” en dat ze “…zoveel beter zijn dan de generieke, dunne en vervuilende plastic zakken.”
En Robert Lockyer, CEO van Delta Global (een bedrijf dat verpakkingen maakt voor dure merken als Estée Lauder) zegt in het artikel: “De herbruikbaarheid van zo’n tas betekent dat elke keer als die gebruik wordt, de merkbekendheid vergroot wordt.”
Dat zijn juist de sterke punten van àlle promotionele producten en business gifts…. Overigens zijn het niet alleen retailers die herbruikbare tassen met hun logo beschikbaar stellen aan de consumenten. Ook merken geven ze als premium en verschijnen zo ook meer in het straatbeeld.