Zondag 2 februari waren de VS in de ban van de Super Bowl, de topwedstrijd in het Amerikaanse football. Goed voor 98,3 miljoen tv-kijkers. Fox, het station dat in de VS de match uitzendt, rekent 5,6 miljoen dollar voor dertig seconden om tijdens die uitzending een reclamespotje uit te zenden. Het Amerikaanse ASI (Advertising Specialty Institute) rekende uit wat je voor dat bedrag aan product media kunt hebben.
ASI nam 8 grote merken die adverteren tijdens de Super Bowl, koos voor hen een promotioneel artikel en deelde 5,6 miljoen door de gemiddelde kostprijs van zo’n product. Dat gaf het volgende resultaat:
merk mogelijk aantal promotionele artikelen
Bud Light 8.115.942 flesopeners
Coca Cola 1.048.689 aluminium waterflessen
Doritos 991.150 baseball caps
Facebook 192.044 powerbanks
hyuandai 4.087.591 sleutelhangers
New York Life 9.180.328 balpennen
Olay 957.265 tote bags
Verizon 6.292.135 smartphone-beschermhoesjes
(bron ASI)
Overigens: sommige adverteerders maken voor de Super Bowl een speciale spot. Zo’n spot komt misschien nog in compilaties voor advertising-fanaten, maar echt blijvend is die niet. De door ASI voorgestelde producten zijn echter blijvend en zorgen ervoor dat elke keer dat ze gebruikt het merk gezien wordt.