Amerikaanse promo-sector kwaad op ‘Fast Company’ - PromZ.be
Amerikaanse promo-sector kwaad op Fast Company

Amerikaanse promo-sector kwaad op ‘Fast Company’

Het Amerikaanse blad ‘Fast Company’ heeft zich het gramschap van de sector van promotionele artikelen op de hals gehaald. Daarin werden product media naar beneden gehaald en wed er ook gepleit om alle promo’s maar af te schaffen. Tim Andrews, president en CEO van het Advertising Specialty Institute, diende Fast Company in een blog van repliek.

In het Fast Company-artikel werden product media afgedaan als ‘cheap conference swag’ (wat zoveel betekent als goedkope congres-rommel). Andrews wees op de jaarlijkse studie van het ASI naar het imago en het gebruik van promotionele producten wereldwijd. Die studie toont aan dat die promotionele artikelen tot de best gewaardeerde vormen van reclame behoren en dat 85% van de mensen kan herinneren wie de adverteerder achter een item met een logo is. “Verder toont onze studie dat de gemiddelde Amerikaan 10 promo producten bezit,” aldus Andrews. “De cost per impression van promotionele producten kan laag zijn, ééntiende van een cent, lager dan bijna enig ander reclamemedium, waardoor ze een goede keuze zijn voor kleinere bedrijven die geen reclamebudgetten van een miljoen dollar hebben.”
Overigens gaf auteur welk toe een goede totebag te waarderen, “….zeker als het er een is van een merk waar ik van hou. (…) Ik biecht ook op dat ik een abonnement op de New Yorker opgezegd hebt en meteen weer abonnee ben geworden om de nieuwste tote bag te krijgen die bij een abonnement gegeven wordt”.