De voorverkiezingen van de partijen in de VS zijn losgebarsten en merchandising speelt daarin een grote rol om de kandidaten bekend te maken. Vooral de democratische ‘hopefuls’ moeten kiezers aantrekken én hun naamsbekendheid opkrikken.
Elke democratische kandidaat heeft zijn eigen (web)winkel waar de merchandising-artikelen te koop zijn. Dat gaat van halsbandjes voor honden (Elizabeth Warren) via buttons (Bernie Sanders), mokken (Jo Biden) en een handdoek met een recept (Amy Klobuchar) tot mutsen (Pete Buttigieg).
Bij de republikeinen gaat Donald Trump voor een tweede termijn. Trump zette in 2016 succesvol product media in (vooral de MAGA-cap). Ook het Witte Huis heeft een webshop waar merchandising aan de man wordt gebracht.
In de VS zijn eveneens bumperstickers een veel gebruikt promotioneel artikel tijdens de voorverkiezingen. Het Advertising Specialty Institute heeft zelfs een ‘poll’ gemaakt rond de stickers op bumpers. Op de vraag ‘welke sticker zou je plakken als je er van elke kandidaat een zou krijgen?’ kregen Bernie Sanders en Pete Buttigieg de meeste bijval.