Een idee van BBDO-Live en KBC: maak van een bankbiljet een tombolaticket en doe er animatie rond. Dat was de actie in het kader van de sponsoring van het jongste muziekfestival Pukkelpop.
Festivalbezoek is voor jongeren een dure aangelegenheid: met inkom (85 euro) en eten en drinken ter plaatse kost dat al zeker 100 euro. KBC geeft elk jaar tickets weg en vroeg BBDO een activatie op te zetten om 100 gratis tickets (50 duo-tickets) uit te delen. Met de insight dat een festival een serieuze hap uit het jongerenbudget betekent, bleef het bureau in de financiële sfeer. Het idee was om een briefje van 5 euro als tombolaticket te gebruiken om een gratis toegang tot Pukkelpop te winnen. Elk briefje heeft immers een uniek nummer. Wie een briefje van 5 euro had, kon naar de website gaan of een app op de smartphone gebruiken om de 5 euro-code in te geven en te vernemen of het een winnend briefje was. Via algoritmen bepaalde men welke codes winnend waren. Was een winnende code eenmaal ingegeven, dan verdween die daarna uit de lijst. Omdat het hier om een kansspel ging (tombola) is er ook een bedrag aan een goed doel toegekend. Op die manier was men ook wettelijk in orde.
De campagne om de wedstrijd aan te kondigen voerden BBDO en KBC via verschillende kanalen, zowel online (met banners) als offlline. Op het scherm van de geldautomaten van KBC verscheen de boodschap en BDDO Live zette een roadshow op met fake-geldautomaten. Die automaten spuwden 5 euro biljetten uit als er iemand langs kwam. Hostessen waren ter plaatse om te vertellen dat je met zo’n biljet een ticket kon winnen. Ze hadden ook een iPad bij om direct ter plaatse te verifiëren of het om een winnend biljet ging. Daarnaast was er ook een automaat – waarbij eveneens hostessen aanwezig waren – waar je 5 euro aan munten kon omwisselen in een – misschien – winnend 5 euro biljet.