BAPP-voorzitter: positief voor 2014 - PromZ.be

BAPP-voorzitter: positief voor 2014

2013 is voor de meeste distributeurs van promotionele artikelen en business gifts ‘niet zo slecht’ geweest en de vooruitzichten voor 2014 bieden vertrouwen. Dat zegt Michel Van Bavel, voorzitter van de BAPP (Belgian Association of Promotional Products) op basis van contacten met de leden van de vereniging. Volgens Van Bavel is er sprake van een nulgroei tot een kleine daling van maximaal 5% van de omzetten.

De grote distributeurs hebben het over het algemeen wat moeilijker gehad dan de kleinere. Zegt Van Bavel: “Bij de grote zijn een paar grote accounts weggevallen en die zijn moeilijk te recupereren. Grote klanten hebben in hun budgetten geschrapt. De kleinere ondernemingen niet. Die zien in promotionele producten een manier om zich te differentiëren. Ze vinden het belangrijk  om anders dan hun collega naar buiten te komen.” Hij wijst er ook op dat de kleinere ondernemingen geen budgetten hebben die ze in de massamedia in kunnen zetten, zoals de grote bedrijven doen. Ze hebben echter wel (kleinere) budgetten om zoals Van Bavel zegt “…reclame te doen via een voorwerp.” Overigens toont onderzoek na onderzoek aan dat promotionele producten een effectief reclamemedium zijn. Kleine bedrijven hebben dat volgens de BAPP-voorzitter begrepen, grote bedrijven zien dergelijke artikelen nog altijd te veel als enkel verkooppromotie.

Voor 2014 zijn de vooruitzichten positief. “Onze leden kijken met vertrouwen naar 2014 en verwachten een zeer lichte tot lichte stijging. Vorig jaar waren de zomermaanden (juli, augustus en september) heel moeilijk, maar daarna is alles weer gaan lopen. In het laatste kwartaal was er een revival en dit jaar zijn de leden vertrokken met een leuk orderboekje.” Met het oog op de wereldkampioenschappen voetbal zijn de daarop inhakende promotionele activiteiten nog niet groot, terwijl dat toch de hoop van de sector was. Van Bavel verwacht toch nog dat bedrijven promotioneel op het WK zullen inspelen, maar wijst erop dat bestellingen van grote aantallen promotionele producten met levering in mei en juni nu geplaatst moeten worden.