In 2017 hebben de Belgische consumenten voor 10,05 miljard euro online aangekocht. Dat is 11% meer in vergelijking met 2016. 8,4 miljoen inwoners van België kochten vorig jaar minstens één keer via e-commerce. Dat blijkt uit cijfers van een onderzoek dat BeCommerce met steun van Worldline, PostNL en Google jaarlijks laat uitvoeren door GfK.
Vooral diensten worden online aangekocht: 63% van alle uitgaven in die sector gebeurden in 2017 online. Ter vergelijking: voor producten lag het aandeel online op 9%. De meeste online-uitgaven werden gedaan in de categorie ‘vliegtickets en accomodatie’: het aandeel online is daar 86%. Op de tweede plaats staat de categorie ‘tickets voor attracties en events’ (75% online). ‘Pakketreizen’ staat op de derde plaats met een online-aandeel van 64%. De onderzoekers zien in vergelijking met 2016 de sterkste groei in de categorie ‘voeding’ (met spelers als Hello Fresh): 27%. Het online-aandeel in die categorie ging van 1,1% in 2016 naar 1,4% in 2017. Uit het onderzoek bleek verder dat vier op de tien mensen de aanrekening van verzendkosten nog altijd een groot nadeel van online winkelen vinden.