Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute peilde onlangs naar de impact van het Corona-virus op de sector van de product media in de VS. Het virus is in China opgedoken en een groot deel van de promotionele artikelen en business gifts komt uit dat land.
Het virus verspreidde zich sterker rond het Chinees nieuwjaar, een periode waarin de productie van veel fabrieken stilligt en veel Chinezen op reis gaan om familieleden te bezoeken. De Chinese autoriteiten verlengden de nieuwjaarsperiode om te voorkomen dat veel mensen zouden reizen. In steden in de door Corona getroffen provincie is het openbare leven tot stilstand gekomen. Een groot aantal luchtvaartmaatschappijen beperkt de vluchten van en naar China.
Dit alles leidt tot een verstoring van de supply chain. Fabrieken die product media maken blijven dicht of werken op verminderde kracht. Dat zorgt voor vertragingen en voor het opraken van voorraden bij de leveranciers en distributeurs. Er is in de VS ook een vrees voor prijsverhogingen door de vertragingen.
Een vraag die ook gesteld wordt, is of het virus via uit China geïmporteerde producten overgedragen kan worden. De gezondheidsautoriteiten wijzen er op dat het virus via speeksel en vocht van de ademhaling verspreid wordt. Bovendien zeggen zij dat het virus niet kan overleven in de schommelden temperaturen tijdens het transport.