In het eerste kwartaal van dit jaar is de omzet van ‘advertising mail’ (direct mail en huis-aan-huis-zendingen) bij bpost met 4% gedaald vergeleken met dezelfde periode in 2018. De omzet bedroeg in de eerste drie maanden van 2019 60,9 miljoen euro tegen 63,4 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In het begin van dit jaar stegen de tarieven voor advertising mail. Die stijging heeft de omzetdaling niet kunnen compenseren.
Het volume aan advertising mail is in het eerste kwartaal van 2018 gedaald met 7,6%. “Groei gerealiseerd uit kleinere accounts en de stijging van ongeadresseerde mail (zendingen zonder adres) werden meer dan tenietgedaan door lagere volumes van grote klanten,” aldus bpost in een persmededeling. Adverteerders proberen meer en meer consumenten ook via e-mail of enkel via e-mail te benaderen. Daarin volgen zij de evolutie die in ‘transactionele mail’ (facturen, rekeningafschriften) al eerder op gang is gekomen. Bij transactionele mail was er sprake van een daling van het volume met 9,8%, “geïmpacteerd door een meer uitgesproken streven naar digitale documenten voornamelijk in de bank-, telecom- en nutsbedrijvensector.”
Over de evolutie van ongeadresseerde reclamezendingen worden door bpost geen exacte cijfers gegeven omdat grootste concurrent BD (Belgische Distributiedienst) ook geen gegevens bekend maakt.