Onderzoek uitgevoerd onder auspiciën van de BPMA, de British Promotional Merchandise Association, toont aan dat bedrijven vooral naar het nut kijken van product media als het gaat om het ‘perfecte promotionele cadeau’. De helft van de respondenten zet dat als criterium bovenaan als er gevraagd wordt naar de kwaliteiten van zo’n geschenk.
Als het gaat om proriteiten scoort de nuttigheidsfactor ook hoog bij de aankopers. Naast het praktische nut van een promotioneel artikel zijn ook prijs, relevantie ervan in het kader van campagnes, lang mee gaan en uniek belangrijke prioriteiten. Veiligheid en voldoen aan wettelijke eisen komt op de zesde plaats. ‘Milieu-aspecten’ staat op nummer tien.
In het onderzoek vroeg men ook naar het gebruik van promotionele items bij bedrijven. Tweederde zette die in op beurzen, 52% voor ‘client recognition’ (erkentelijkheid ten opzichte van klanten), 37% als sales incentive en 27% om het engagement van het personeel te behouden of te verbeteren. Men peilde ook naar hoeveel promotionele artikelen de respondenten op hun bureau hadden liggen. 89% had er minstens één, 11% geen. 44% had zelfs vier of meer product media op het bureau. Pennen en notitieblokken waren de meest genoemde promotionele items.