Carrefour-folder wordt digitaal - PromZ.be

Carrefour-folder wordt digitaal

Carrefour België heeft aangekondigd tegen 2024 meer promoties te voeren via digitale platformen dan via papier. De afgelopen vijf jaar heeft Carrefour in dat kader tests uitgevoerd en consumentenonderzoek gedaan. De papieren folder zal overigens niet helemaal verdwijnen.

In een persbericht deelde Carrefour België mee het aantal papieren folders tegen 2024 met 80% te willen verminderen. Daarmee speelt de supermarktketen naar eigen zeggen in op het veranderend consumentengedrag, waarin de smartphone een belangrijke plaats heeft ingenomen. “Er doet zich een algemene trend van digitalisering voor die we als retailer niet kunnen ontkennen,” aldus Dave Froidcœur, Media & Campaign Director bij Carrefour België, in het persbericht. “In Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld wil 1 op 2 gezinnen geen reclame meer ontvangen in de brievenbus. Carrefour stelt de wensen van haar klanten steeds centraal, en daarom ruilen we onze communicatie op papier geleidelijk aan in voor een digitale versie.”

Carrefour stelt ook dat “…deze digitale transformatie de ecologische inspanningen van Carrefour kracht bijzet. Zo wil de retailer met de digitale folder zoveel mogelijk haar papiergebruik beperken door niet alleen minder papier af te drukken, maar ook het transport en afval ervan aanzienlijk te verminderen.” De afbouw van de massabedeling van de klassieke folder zal zone per zone gebeuren. “Klanten die toch een voorkeur hebben voor de papieren folder met de aanbiedingen kunnen die nog steeds in hun winkel vinden,” aldus Carrefour. De nieuwe aanpak betekent overigens ook een besparing in wekelijkse druk- en distributiekosten.

 

Direct mail

Carrefour België stuurt ook tweewekelijks een direct mail met gepersonaliseerde bonnen naar de houders van de Bonus-kaart (de getrouwheidskaart van Carrefour België). Blijft die (papieren) direct mail bestaan? “Carrefour zal nog steeds folders blijven uitsturen, zowel via Bpost (geadresseerd op basis van Bonuskaarthouders) als via massabedeling (BDMyshoppi). Ook in de winkel blijft de papieren folder bestaan,” aldus Carrefour-woordvoerder Florence Baekelandt (Whyte Corporate Affairs).

Zij meldt verder dat “…in de klantendatabase van Carrefour reeds een aanzienlijk percentage gebruikers zit die hun toestemming hebben gegeven om de digitale folder te ontvangen en met wie Carrefour digitaal communiceert. Daarnaast werd de Carrefour-app tot nu toe al 1 miljoen keer gedownload en veelvuldig gebruikt.”