Colruyt Group experimenteert met alternatieve retailkanalen - PromZ.be

Colruyt Group experimenteert met alternatieve retailkanalen

Colruyt Group is afgelopen maand in het nieuws gekomen met twee ‘alternatieve’ retailactiviteiten: de opening van een tweede OKay Direct en aan-huis-bezorging met een op afstand bestuurd voertuig van Collect&Go.

Na een eerste vestiging in Gent opende retailketen OKay (Colruyt Group) in Lennik een tweede ‘automatische’ winkel onder de naam OKay Direct. “OKay Direct is een unieke selfservice-winkel waar je 24/7 volledig zelfstandig je boodschappen kan doen. OKay Direct is élke dag van de week, dag en nacht toegankelijk met de QR-code van je Xtra. Je vindt er een verrassend ruim assortiment, waaronder heel wat verse producten,” aldus OKay op de website.

De vestiging in Lennik is kleiner dan die in Gent. De Gentse OKay-Direct biedt 800 producten op een compacte oppervlakte, die in Lennik 200. De winkels werken op basis van de QR-code op de Xtra-kaart (de getrouwheidskaart van de Colruyt Group). De klant opent de deur van de winkel met die code en krijgt de eindafrekening door die code aan de kassa te scannen. Het nemen van de producten in de winkel wordt automatisch geregistreerd.

Onbemand

Colruyt Group experimenteert ook met een onbemand voertuig dat de aan-huis-levering doet voor firma-onderdeel Collect&Go. Op 23 november vorig jaar deed het retailbedrijf een eerste interne test: een afstand van 4 kilometer van het distributiecentrum naar het afhaalpunt van Collect&Go in Londerzeel. Inmiddels heeft het testwagentje op dat traject zo’n 1000 kilometer afgelegd. Op die route woont er een 30-tal Collect&Go-klanten. “Die mensen werden aangeschreven met de vraag of ze hun boodschappen eens aan huis wilden laten leveren door het onbemande voertuig. Daar kwamen alvast enthousiaste reacties op,” aldus Colruyt in een persbericht. De eerste leveringen hadden plaats op 24 januari jl. “De klanten bij wie de eerste aanhuisleveringen gebeurde, voerden binnen deze test hun bestelling uit zoals zij die gewend zijn via de Collect&Go website. Ze werden daarna persoonlijk opgebeld met een code die hen toelaat de boodschappen uit het wagentje te halen.”