Voor consumenten zijn merken meer dan een product en een – scherpe – prijs. Merken moeten ook ergens voor staan. Dat komt naar voren in de wereldwijde studie ‘From me to we: the rise of the purpose led-brand’ van Accenture Strategy.
Uit de studie blijkt dat 63% van de consumenten producten en diensten wil kopen van bedrijven die dezelfde waarden als zij koesteren. 62% van de ondervraagden wil dat bedrijven een standpunt innemen rond sociale, culturele, milieu en politieke issues die hen nauw aan het hart liggen. En ook zegt 62% dat een aankoopbeslissing mee bepaald wordt door de ethische waarden en de authenticiteit van een bedrijf. Andere onderzoeksresultaten wijzen uit dat de consumenten wensen dat bedrijven kwaliteitsgrondstoffen gebruiken, hun werknemers goed behandelen, het gebruik van plastic willen beperken en het leefmilieu willen verbeteren. Als de bedrijven daarin tekort schieten, stoppen consumenten om hun producten te kopen. Accenture raad bedrijven aan om in hun communicatie aan te geven waar ze voor staan, om duidelijk en authentiek te zijn en om een diepgaander engagement met consumenten aan te gaan.