De interesse van consumenten in duurzame producten neemt steeds meer toe, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Ze willen er ook méér voor betalen. Die trend zet zich ook door in de wereld van promotionele producten.
Onderzoek in de VS toont aan dat voor 68% van de consumenten duurzaamheid bij de aankoop van kleding belangrijk is. Consumenten willen ook tenminste 10% méér betalen voor duurzame producten. 76% van de babyboomers wil dat, 88% van de Generation X, 86% van de Millennials en 81% van de Generation Z. In 2009 scoorden Millennials en Generation Z-leden al hoog (50% resp 54%), maar Generation X en zeker de Baby Boomers waren toen minder te vinden om voor duurzame producten dieper in de buidel te tasten (34% bij Generation X en slechts 23% bij de Baby Boomers). Bij zoekopdrachten voor duurzame producten bij Google staan jeans, pennen en sportkleding in de toptien. Maar de consumenten zijn zich er ook van bewust dat duurzaamheidsclaims van producenten niet altijd kloppen. 88% van kopers vindt dat de milieuclaims van bedrijven ‘greenwashing’ zijn.
In de sector van promotionele producten is duurzaamheid eveneens een item. Onderzoek van ASI (Advertising Specialty Institute) wees uit dat 62% van de distributeurs promotionele producten wil aanbieden die milieuvriendelijk zijn.
Ook fabrikanten en leveranciers van product media trekken de duurzaamheidskaart. Recent liet bijvoorbeeld het Zwitserse Prodir (balpennen) weten dat alle modellen voortaan (gedeeltelijk) vervaardigd worden uit gerecycleerde kunststof (ABS): pennen in zwarte en witte kleur voor 100%, pennen in andere kleuren voor 50%. Prodir gebruikt daarvoor restafval van de eigen productie en kunststofafval van bedrijven in de directe omgeving. De pennen worden voorzien van het internationale recycling-symbool.