Consumentenstudie wijst uit: 81% gebruikt promotionele producten - PromZ.be

Consumentenstudie wijst uit: 81% gebruikt promotionele producten

Een studie van VistaPrint in samenwerking met YouGov heeft uitgewezen dat 81% van de respondenten in hun dagelijks leven gekregen promotionele producten gebruiken. Verder blijkt dat 71% aangeeft dat dergelijke producten hun kijk op het merk positief beïnvloed heeft en dat 46% het merk dat een cadeau gaf, aan anderen aanbevolen heeft.

Aan het online-onderzoek van VistaPrint en YouGov in Duitsland in september jl. namen 2.038 respondenten deel. De resultaten zijn representatief voor de Duitse bevolking van 18 jaar en ouder. 62% van hen geeft aan het krijgen van promotionele producten fijn te vinden. En 81% zegt de producten die men in het verleden gekregen heeft, ook daadwerkelijk gebruikt te hebben. Men peilde ook naar de effecten van dat reclamemedium: 76% weet het merk dat een cadeau gegeven heeft te noemen en 71% zegt dat het cadeau het merkimago positief beïnvloed heeft. 42% heeft na het krijgen van promotioneel artikel nogmaals het merk gekocht en 46% heeft het merk bij anderen aanbevolen.

Nuttig
Wat maakt voor de respondenten een promotioneel artikel interessant? Uit het het onderzoek komt naar voren dat het nuttig gebruik ervan bovenaan staat met 62%. Daarna komt duurzaamheid, wat voor 24% van de respondenten belangrijk is. Als er gevraagd wordt, welke producten de aandacht op de gevende adverteerder vestigen dan staan balpennen bovenaan (44%), gevolgd door draagtassen (30%) en notablokken (26%). 52% van de ondervraagden gaf te kennen zelfs geld te willen neertellen voor producten met het logo van hun ‘lievelings’-product of -dienst. Men vroeg ook welk soort product de respondenten het liefst zouden krijgen. De voorkeur gaat uit naar powerbanks, usb-sticks, rugzakken, sweaters en hoodies en paraplus. Er is dus een verschil tussen wat er gegeven wordt – en wat reclame-effect heeft – en wat consumenten graag willen hebben. De aankoopprijs heeft kennelijk ook een invloed op de producten die adverteerders aan consumenten geven.

De top tien promotionele producten die het merkbeeld of de merknaam positief beïnvloeden

De top tien promotionele producten die consumenten graag willen hebben