CSR-Monitor: MVO belangrijk voor Belgische bedrijven - PromZ.be
CSR-Monitor MVO belangrijk voor Belgische bedrijven

CSR-Monitor: MVO belangrijk voor Belgische bedrijven

Van de Belgische bedrijven vindt 68% CSR (corporate social responsibility – maatschappelijk verantwoord ondernemen) een noodzaak om te overleven in een sterk veranderende wereld. Dat blijkt uit de eerste CSR-monitor, een trendonderzoek uitgevoerd door Trendhuis, in samenwerking met BNP Paribas Fortis.

Die houding ten opzichte van MVO uit zich ook in het aankoopgedrag en in de relaties met leveranciers. 61% van de grote bedrijven koopt duurzame producten en diensten. Bij de KMO’s is dat 58%. Van de grote bedrijven verwacht 54% dat de leveranciers aan hun duurzaamheidscriteria voldoen. Bij de KMO’s vindt 46% dat. Verder komt uit de monitor naar voren dat 83% van de bedrijven meent dat duurzaam ondernemen wordt gereflecteerd in de normen en waarden van het bedrijf. Eén op de drie bedrijven heeft echter moeite om dat ook in praktijk om te zetten. 75% vindt CSR de investering waard en 43% denkt dat de klant meer zal moeten betalen.
In het aankopen van promotionele producten en business gifts neemt het belang van MVO ook toe. De aanbieders spelen daar op in met MVO-vriendelijke producten.