Marketeers en retailers die willen weten welk merk wanneer bij welke retailer in promotie staat, kunnen terecht bij Daltix, een jong bedrijf dat daarvoor een online-instrument heeft uitgewerkt. Recent haalde Daltix – opgestart in de zomer van 2016 – 1,3 miljoen euro aan vers kapitaal op om verder te groeien in de Benelux en om ook in andere markten op te starten.
“We gaan heel breed en brengen real-time cijfers over promoties, prijzen en product assortiment. Die data verzamelen we en kunnen we met elkaar combineren,” aldus Jonas Deprez, CEO en oprichter van Daltix. Het bedrijf verzamelt ook gegevens van merken die een promotioneel artikel inzetten om hun verkopen op te krikken.
Websitepromoties
Daltix baseert zich voor het verzamelen van de data niet op de folders die de retailers verspreiden maar op de promoties die op hun websites staan. De ervaring van Deprez is dat er op de sites van de retailers vaak méér promoties staan dan in de folders zijn opgenomen. Men screent de sites via tekstherkenning en zet de promoties vervolgens om in vergelijkbare numerieke data (2 + 1 bijvoorbeeld is gelijk aan een korting van 33%). Wat product media betreft is men nog niet zo ver dat er ook met beeldherkenning wordt gewerkt. Als er via tekst gewag gemaakt wordt van een gratis item kan met dat wel opnemen in de data. “Het is echter moeilijk om een waarde aan een gadget te geven,” zegt Deprez.
Sites van retailers
Het bedrijf meet dagelijks op de sites van 72 retailers in België en Nederland welke promoties er zijn. “Het zijn niet retailers in fast moving consumer goods en food, maar ook in non-food,” aldus Deprez. De klanten die gebruik maken van de diensten van Daltix zijn zowel retailers als merkfabrikanten. Zij kunnen de promo-data van Daltix linken aan hun eigen data (bijvoorbeeld omzetten). Een fabrikant of retailer weet meestal wel wat hij zelf op het vlak van promoties doet, “…maar niet wat de concurrent of wat private labels doen,” zegt Deprez. Met de gegevens van Daltix kan die lijk wel gemaakt worden.
Meer producten in promo
Deprez zegt dat dat het aantal producten dat in promo (vooral prijs) staat, toe neemt. Recent bracht retail-magazine Gondola cijfers van Nielsen naar buiten over de hoogte van prijspromoties. In 2018 werd er meer dan 600 miljoen euro aan gratis producten weggegeven, 25% meer dan in 2016.