De trends voor 2018 - PromZ.be

De trends voor 2018

Nog goed anderhalve maand en 2018 is daar. Wat staat de businesswereld te wachten. ‘TrendWatching’ zette vijf wereldwijde trends voor 2018 op een rij.

A-Commerce. Na e-commerce komt er a-commerce, automatic commerce gebaseerd op artificial intelligence en algoritmen, en op slimme machines. Consumenten hebben wel iets beters te doen dan winkelen dus besteden ze het winkelen uit aan de technologie. Dat heeft grote gevolgen voor de prijs-, promotie- zelfs voor de hele marketing-strategie.

Assited development. Consumenten verwachten van merken meer dan een basis-product of -dienst. Ze verwachten van merken dat die hen iets leren in het leven, dat die hen helpen hun persoonlijk doelen te bereiken en dat die dagelijkse taken overnemen.

Virtual companions. Zeg maar virtueel gezelschap. Consumenten zullen een betekenisvolle conversatie hebben met virtuele entiteiten die hen entertainen, onderwijzen, genezen en met wie zij zelfs vriendschap kunnen sluiten. Overigens, niet elk merk kan die gezelschapsrol invullen. Consumenten willen op die manier maar met enkele merken omgaan.

Forgiven by design. Consumenten verwachten een constante verbetering van diensten en een ‘naadloze’ personalisatie. Dat houdt ook in dat ze het verleden kunnen uitschakelen of beslissingen van toen kunnen aanpassen. Merken moeten zich steeds aanpassen aan de veranderende noden en grillen.

Glass box wrecking balls. Lees: een sloopkogel voor een glazen huis. Bedrijven en merken leven in een glazen huis en van buitenaf kan iedereen zien wat er gebeurt. De interne cultuur wordt zo een element van het merk. En als er iets verkeerd gebeurt, moet een merk dat opbiechten en rechttrekken. Anders komt de sloopkogel je richting op…