Marketeers in ons land hebben ‘Do Tell’ gekozen tot het Marketing Book of the Year, een initiatief van de Belgian Association of Marketing (BAM). ‘Do Tell’ is een boek over het belang van marketing en communicatie bij duurzaamheid en is van de hand van Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils en Bart Lombaerts, allen ervaren marketeers en communicators.
‘Do Tell’ stelt de vraag centraal over de manier waarop bedrijven kunnen communiceren over hun inspanningen rond duurzaam ondernemen vandaag en morgen. “Doe je dat luid, stil of helemaal niet? Is onder de radar blijven een slimme manier om kritische stemmen stil te houden? Of laat je met stilzwijgen een gouden kans liggen om je merkverhaal uit te dragen?” heet het in de omschrijving van het boek. Volgens de auteurs is het voor de marketing en communicatieprofessionals een groot vraagteken hoe ze dat moeten aanpakken. Zij stellen daarom een stappenplan voor om te komen tot het opstellen van een authentiek duurzaamheidsverhaal en om er succesvol over te communiceren.
Co-auteur Ann Maes in een reactie: “Er wordt wel eens gedacht dat marketeers enkel met de groei van hun bedrijf bezig zijn. Het is dan ook geweldig om te zien dat de marketingprofessionals uit alle mooie boeken die door BAM genomineerd werden, kozen voor een boek waaruit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid blijkt. We zijn hier heel blij mee.” 4.200 personen brachten dit jaar hun stem uit. Dat zijn er 1.100 meer dan afgelopen jaar.
Duurzaam ondernemen treft overigens ook de sector van promotionele producten en business gifts. Bedrijven worden kritischer over de materialen van promotionele producten en over de herkomst van de producten. Het aanbod aan duurzame product media neemt ook toe. Bij de recente PromZ Product Première 2024 (een beurs voor waarop leveranciers hun nieuwe producten voorstellen aan distributeurs – een organisatie van Het Portaal) viel het op dat duurzaamheid en ‘groen’ een belangrijk verkoopargument was.