Promotionele artikelen maken consumenten blij. Dat blijkt uit research in Duitsland, uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov. En de consumenten zijn vooral blij met technologische gadgets, al blijven de klassiekers het ook goed doen.
Het onderzoek van YouGov toont aan dat tweederde van de Duitse consumenten al eens een promotioneel artikel (product media) gekregen heeft en dat zo’n 70% van hen er blij mee is. Het onderzoeksbureau peilde ook naar promotionele artikelen die in de smaak vallen. Men maakte daarvoor een lijst met 27 meest gangbare product media. Op nummer één staan USB-sticks (met een populariteit van 83%) gevolgd door powerbanks (76%) en USB-hubs (73%). Klassiekers als paraplus en balpennen halen een score van 70% respectievelijk 69%. Minder in trek zijn petten (36%), frisbees (28%), kunststoffen draagtassen (26%) en ballonnen (21%).
In een toelichting stelde YouGov ook dat promotionele artikelen bij het plannen van het marketingbudget niet vergeten mogen worden. Vergeleken met tv-reclame scoren product media immers beter bij de consumenten. Van de Duitsers kijkt slechts 23% graag naar tv-reclame. Voor 69% voelt tv-reclame aan als een bombardement. Volgens YouGov vallen product media op, voelt de consument zich er goed bij, gebruikt die nuttige promotionele artikelen vaak en komt zo continu in contact met het merk. Doorslaggevend is wel de keuze van het juiste gadget.
YouGov voerde het onderzoek online uit bij 2.050 respondenten die representatief waren voor de Duitse bevolking van 18 jaar en ouder.