Uit onderzoek – uitgevoerd door DIMA in opdracht van de Duitse sectororganisatie Gesamtverbands der Werbeartikel-Wirtschaft e.V. (GWW) – blijkt dat ondernemingen in 2020 in hun uitgaven voor product media gesneden hebben. Dat heeft ertoe geleid dat de omzetten in de sector met meer dan 20% gedaald zijn in vergelijking met 2019.
DIMA berekende dat de omzet van product media in 2020 in Duitsland 2.9 miljard euro bedroeg. 2019 was nog een topjaar met een omzet van 3,65 miljard euro. Vorig jaar is er met de daling een einde gekomen aan de stijging in de verkopen van product media die ingezet werd na de bankencrisis van 2008/2009. De omzet van 2020 is overigens ook minder dan die in de periode van die financiële crisis. Die was toen 2,97 miljard euro.
Het GWW stipt aan dat een groot deel van de daling toe te schrijven is aan het afgelasten van evenementen zoals beurzen en sportwedstrijden, waarrond normaal veel product media aangekocht werden. Door de economische onzekerheid hebben veel bedrijven ook bespaard op marketingcommunicatie-uitgaven. De product media (haptische reclame) waren in 2019 nog het meest ingezet als reclamemiddel, maar vorig jaar heeft online-reclame die toppositie ingenomen.
Duurzaamheid blijft voor de bedrijven wel een item als het gaat om het aankopen van product media. Tweederde van de voor de onderzoek ondervraagde bedrijven, liet weten voor een duurzaam promotioneel artikel gemiddeld 10% meer te willen uitgeven.