Veel bedrijven zetten duurzaamheid hoog in het vaandel in het kader van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en trekken dat engagement door naar product media. De sector speelt daar op in en biedt meer en meer producten die duurzaam zijn. Tijdens de recente vakbeurs PromGifts was onder meer bureaumateriaal te zien met een duurzaam karakter.
Recycling van materiaal dat anders toch op de vuilnisbelt zou terechtkomen, is een manier om nieuwe producten te brengen. In de goodiebag stak bijvoorbeeld een balpen met een recycling logo en het opschrift 50% (Magnus Business Gifts). Promo-Biss spotte ook een potlood dat gemaakt was van gerecycleerde CD-doosjes met als extra opschrift ‘The only thing we can’t recycle is wasted time’ (Present Company). En een meetlat met het opschrift ‘Recycling rules’ was gemaakt van Europees gerecycleerd polyprolyleen. Nog een leuke was ‘Plant Your Pencil’: een potlood van ‘verantwoord’ hout (FSC) met aan het uiteinde een knop uit gelatine met daarin zaadjes. Is het potlood opgebruikt dan kun je het nog altijd met de achterkant in een potje aarde steken en komt er een plant (kruiden, groeten of ‘gewoon’ bloemen) uit (Magnus Business Gifts).