Eco-friendly wordt standaard-aanpak - PromZ.be
Eco-friendly promotional products

Eco-friendly wordt standaard-aanpak

Tot voor kort was eco-friendly vooral een zaak voor niche-merken, maar ook de promotionele wereld wordt eco-friendly de standaard. Dat claimt het Amerikaanse PPAI (Promotional Products Association International). “Veel consumenten verwachten niet alleen dat bedrijven een zeker niveau van actieve inspanning in duurzaamheid tonen, maar ook dat ze producten aanbieden die die commitment echt laat zien,” aldus de PPAI.

De PPAI wijst erop dat consumenten tijdens de corona-pandemie kritischer werden. Ze veranderden hun aankoopmanieren en keken ook hoe merken bij konden dragen aan een duurzamere wereld. Onderzoek van de Boston Consulting Group in acht landen in 2020 wees uit dat 70 procent van de consumenten dacht na de pandemie meer bewust te zijn van de menselijke activiteit die een bedreiging vormt voor milieu, gezondheid, veiligheid en welzijn. Een derde van de respondenten zei in de toekomst hun gedrag te zullen verduurzamen.

In die context zoeken consumenten ook naar merken die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen en die transparant zijn in hun activiteiten daarrond. De PPAI haalt het 2020 Consumer Survey Key Findings-rapport aan van de non-profitbeweging Fashion Revolution. Voor die studie ondervroeg men 5.000 consumenten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het VK over de sociale en ecologische impact van merken. 78 procent van de consumenten wil dat merken grondige informatie verstrekken over de milieu-impact van een product en 70 procent wil dat merken informatie verstrekken over de lonen en arbeidsomstandigheden van mensen in de toeleveringsketen.

In de modewereld is milieu een hot topic. Logisch ook dat dat een weerslag heeft op de sector van promotioneel textiel. De PPAI geeft daarom enkele trends die ook in promotioneel textiel van belang zijn of worden. De Zoom- en Teams-vergaderingen hebben een verschuiving in kledingstijlen gebracht: van formeel naar casual. Eco-vriendelijke casual kleding (bijvoorbeeld joggingbroeken) past daarin. Recycling en upcycling neemt verder toe (meer en meer merken nemen ook gedragen jeans terug). Daarnaast komen alternatieve stoffen op zoals plantaardig leer en wordt er gekeken naar fabricageprocessen die minder energie, minder water en minder chemicaliën vereisen.