Printer-product Epson heeft tijdens de New York Fashion Week de voordelen van digitaal bedrukken van textiel ‘in de verf gezet’. Die techniek biedt ook voor de sector van promotioneel textiel nieuwe mogelijkheden.
Tijdens de ‘Digital Couture-show’ van Epson benadrukte Epson-topman Keith Kratzberg dat de toekomst van de mode in ‘customization’ (maatwerk) zit en dat de digitale druktechnieken daarbij helpen. Digitaal printen biedt ook veel mogelijkheden voor het personaliseren van promotioneel textiel. De stoffen worden bedrukt voor ze tot kledingstukken verwerkt worden. Ook op de diverse vakbeurzen van product media zijn meer en meer voorbeelden van digitaal drukken van textiel te zien.
Volgens Epson heeft digitaal drukken van textiel meerdere voordelen: er zijn veel meer mogelijkheden om stoffen te ontwerpen (onder andere door foto’s te integreren in het design), er kan gedrukt worden op veel stoffen (katoen, zijde, wol, linnen, polyester), het is beter voor het milieu (Espon claimt 90% minder gebruik van water en 30% minder stroom) en het kost-efficiënter (je drukt wat je nodig hebt en er zijn geen instelkosten).