De Europese Commissie wil een wereldwijde lijst opstellen van markten waar namaakproducten, piraterij en andere inbreuken op intellectuele eigendommen voorkomen. Ook in de sector van product media lopen bedrijven het gevaar om namaakproducten geleverd te krijgen.
De lijst moet consumenten ervan bewust maken dat ze namaakproducten zouden kunnen kopen. De Europese Commissie zal ook nagaan of maatregelen die lokale autoriteiten nemen tegen inbreuken op intellectuele eigendommen effect sorteren. Volgens de EUIPO, European Union Intellectual Property Office, en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling wordt er jaarlijks voor 388 miljard euro aan namaakproducten verkocht. In Europa nemen dergelijke producten 5% in van de totale invoer. Die vertegenwoordigen een waarde van 85 miljard euro per jaar.
In Duitsland voert ook de vereniging Aktion Plagiarius strijd tegen namaakproducten en reikt jaarlijkse prijzen uit voor de meest flagrante plagiaatgevallen. Dergelijke namaakproducten zijn vaak via onlinebedrijven verkrijgbaar.