Na twee jaar geen festivals wegens corona, staat de komende zomer bol van evenementen. Niet alleen de event-sector maar ook de sector van product media draait daardoor op volle toeren. PromZ-be peilde ernaar bij de distributeurs.
Het nieuws van begin juni was dat de evenementensector naarstig op zoek is naar personeel. Een deel van de werknemers in die sector heeft in de afgelopen twee jaar waarin er geen evenementen georganiseerd konden worden wegens de corona-maatregelen, ander werk gezocht. Nu er weer georganiseerd kan worden, ziet het ernaar uit dat niet alleen de klassieke evenementen weer doorgaan, maar dat er ook veel events bijgekomen zijn.
Dat is goed nieuws voor die sector én ook voor de sector van product media. Want bij evenementen horen promotionele artikelen, merchandising-producten en kleding voor de ‘crews’. “De knaldrang was nog nooit zo groot en de festival zomergadgets zaten nog nooit zo vol,” reageert Ronny De Smedt van Pasco Gifts op de vraag van PromZ-be over de vraag naar ‘festival’-producten. De bedrijven waren er vroeg bij om hun bestellingen bij de distributeurs te plaatsen. Patrick Notteboom (Maximum Image) laat weten dat die al vroeg in de lente binnen kwamen. Ronny De Smedt stelt zelfs dat het “….bij ons precies nog eindejaar is. Vanaf september vorig jaar is het nog niet stilgevallen.” Het Rusland-Oekraïne-conflict heeft volgens de twee distributeurs geen negatief effect gehad op bestellingen. Notteboom stipt wel aan dat “…de impact van corona (en de oorlog?) op de beschikbaarheid nog steeds niet opgelost is en dat de toevoer van sommige merken/artikelen moeilijk blijft.”
Er is – niet onlogisch – een grote vraag naar zomergadgets. Maar ook ‘smart gadgets’ en producten die met gezondheid te maken hebben, liggen goed in de markt. Zowel De Smedt als Notteboom geven daarbij aan dat de bedrijven voor kwaliteit gaan en daar ook de prijs voor willen betalen. “Het is duidelijk dat ‘rommel-‘ of ‘strooi-artikelen’ minder gevraagd worden. Men kiest voor meer waardevolle producten in lagere aantallen,” aldus Notteboom. “Bij ons zijn textiel of hoogwaardige producten zoals een rugzak, laptoptas, kwaliteitsvolle drinkbus,…. gevraagd. De trend naar meer kwaliteit zet zich verder door.”
Duurzaamheid is voor de bedrijven ook een criterium bij de aanschaf van hun event-producten. De Smedt: “Dat is een element dat zeker meegenomen wordt in het bestelproces.” Ook Patrick Notteboom ziet dat maar plaatst daar wel een kanttekening bij: “We zien dat diverse aanbieders meer doen alsof men duurzaam is zonder het echt nauw te nemen met de juiste certificaten. Er is een wildgroei aan fake sustainability en greenwashing.”