Onderzoek van Profacts toont aan dat tijdens de muziekfestivals van de afgelopen zomer één op de vijf bezoekers een aankoop deed bij de merchandise-stands van de festival-organisator. In veel gevallen gaat het om speciale T-shirts die ook als verzamelobjecten en als souvenir aangekocht worden.
Uit het onderzoek (gevoerd bij 775 personen) kwam ook naar voren dat de Belgische festivalgangers gemiddeld 287 euro uitgaven aan en tijdens festivals (tickets, camping, merchandising, eten & drank, vervoer). De festivalgangers maken 28% uit van de bevolking. Bijna de helft van hen waren jongeren tussen 18 en 29 jaar. 2% van de Belgen bezocht meer dan drie festivals.
Nog interessant vanuit product media-standpunt is het gebruik of eerder niet-gebruik van oordoppen tijdens festivals. Een goede 20% gaf aan die altijd te gebruiken tijdens de optredens. Nog bijna de helft (49%) deed dit nooit. Bij beurzen voor product media worden tegenwoordig oordoppen veel aangeprezen als nuttig promotioneel items in het kader van festivals.