Opvallend in de recente pakketten folders in de brievenbus: ze krimpen… Niet meer de A2- of A3-formaten maar vierkante van zo’n 20 bij 20 cm. De papierschaarste (en dus de hogere prijs voor papier) is wellicht één van de redenen.
In het wekelijkse pak retailfolders viel eind juni op dat de formaten van de folders kleiner worden. De grote folders op A3 en zelfs A2-formaat verdwijnen stilaan. Zelfs A4-folders zijn niet meer altijd de norm. Kruidvat, Delhaize en Carrefour kwamen recent met folders van zo’n 20 bij 20 cm. Al enige tijd zijn de folders van Match en Albert Heijn ook al klein. Een reden voor de krimp van formaten is wellicht de hoge prijs van het papier. Drukkers hebben recent hun prijzen aangepast en wezen daarbij op de hoge prijs van die grondstof.
Febelgra (de Federatie van de Belgische Grafische bedrijven) wees eerder dit jaar al op de hogere prijzen van grondstoffen. De pulpprijzen zijn in de eerste helft van dit jaar gestegen als gevolg van “…de hoge vraag, logistieke problemen (bv. ook de vrachtwagenstakingen in Spanje), problemen met leveranciers van chemicaliën, de aanhoudende stakingen bij UPM en de Oekraïense crisis.” Verder is er sprake van prijsdruk op alle soorten recycleerbaar papier en de vraag blijft groot, zowel op de Europese als op de exportmarkten, terwijl de inzamelingsniveaus begin dit laag waren. En de prijzen van grafisch papier zijn in maart 2022 gestegen als gevolg van de invoering van nog meer energietoeslagen.
Retailers hebben nood aan folders, vooral de ketens die het van extra aanbiedingen moeten hebben zoals Cora, Carrefour Hypermarkten en Kruidvat. Die moeten wekelijks de klanten blijven trekken. Bovendien zijn consumenten nu nog meer op zoek naar producten in promotie nu de inflatie zich in de portemonnee laat voelen. En ook de aanbiedingen met promotionele producten hebben een plaats in de folders. De kleinere folders betekenen ook dat er minder aanbiedingen op folder kunnen…