Gaat promo ook ‘veggie’? - PromZ.be

Gaat promo ook ‘veggie’?

Heeft de maatschappelijke trend naar vegetarisch leven (de veggie-lifestyle) ook repercussies voor de sector van promotionele producten en business gifts? Hoe meer mensen levensstijl aanhangen, hoe mee het bedrijfsleven er rekening mee moet houden.

Volgens Eppie Magazine (het Europese vakblad voor de sector van promotionele producten) hebben veel leveranciers ook ‘animal-free’ producten in hun aanbod opgenomen nu er meer en meer mensen veggie gaan. In Zweden bijvoorbeeld eet 10% van de bevolking geen vlees meer. In Groot-Brittannië zegt 12% van de inwoners vegetarisch te zijn. De veggie-lifestyle blijft niet beperkt tot het niet meer eten van vlees en vleesproducten maar houdt ook het afwijzen in van alle dierlijke stoffen in producten. Dierlijke producten worden bijvoorbeeld gebuikt in cosmetica en snoepgoed. Lippenbalsem is een populair product medium, maar daar zit ook dierlijk materiaal. Hetzelfde geldt voor winegums. Een Italiaanse fabrikant van lederwaren heeft als alternatief flinterdun gesneden hout.

Voor veel bedrijven past het niet gebruiken van dierlijke grondstoffen ook in hun politiek van maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen.