Covid-19 heeft ook op de sportwereld een zware impact gehad. Het EK-voetbal en de Olympische Spelen zijn een jaar uitgesteld. En juist die twee grote internationale evenementen zijn in het recente verleden ideale gelegenheden geweest om daar met promotionele artikelen op in te spelen. Maar dat betekent niet dat er nu géén op het voetbal inhakende product media zijn. Het ‘tritan’ supportersglas van Brouwerij Duvel-Moortgat is er een voorbeeld van.
“Het EK 2020 uitstellen was een keuze. Dit materiaal vernietigen en verspillen was dat niet.” Dat is de tekst bij een display met Duvel tritan-glazen in de supermarkten. Bij twee clips Duvel krijgt de koper zo’n glas. “Het glas is voorzien van een algemeen Belgisch design en wij verwijzen er naar als een ‘Belgisch supportersglas’,” aldus Dorien Van Capellen van Brouwerij Duvel-Moortgat. “Het stelt elke Belg in staat zijn Duvel te drinken terwijl hij supportert op verplaatsing. Met de annulering van vele evenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en festivals, hebben wij de insteek een beetje moeten herzien. Toch blijven wij het glas zeer relevant vinden. We stellen vast dat heel veel mensen in deze crisis gaan picknicken, aperitieven in de buitenlucht en hun vakantie grotendeels in België zullen doorbrengen. Dan is het zeker fijn dat ze ook op die momenten van de volledige Duvel-experience kunnen genieten.” Het glas is overigens vervaardigd uit tritan. Dat maakt het onbreekbaar en – zoals Dorien Van Capellen stelt – gemakkelijk overal mee naar toe te nemen.
Duvel is niet de enige adverteerder die inhaakt op de – uitgestelde – sportevenementen. Coca-Cola is één van de sponsors van het EK en van de Rode Duivels. In de winkels zijn er nu producten in EK-verpakking te koop.
Hamburgerketen Quick heeft tot midden juli een actie lopen met Playmobil-sportfiguren. De figuurtjes die bij een Magic Box voor kinderen van 4 tot 7 jaar gegeven worden zijn voetballers en andere sporters. De actie is een samenwerking tussen Quick in ons land en Quick in Frankrijk. Annelies Vantvelt, Burger Brands Belgium (waar Quick deel van uit maakt) stelt tegenover PromZ.be dat de figuurtjes een exclusiviteit zijn voor Quick en dat ze los staan van de Olympische Spelen. “Voor ons is dit een ideale thematiek die kinderen toelaat om sport als deel van hun leefwereld te beschouwen. Eventueel zelfs om interesse te wekken en hun ertoe aan te zetten om effectief over te gaan tot sporten,” aldus Annelies Vantvelt.