De Amerikaanse sector van product media beziet de bijna 2,5 jaar die Donald Trump president van het land is, met gemengde gevoelens. De economie doet het goed, maar van de andere kant zijn er importtarieven waarmee de sector te maken heeft.
Trump ging de verkiezingen van 2016 in met ‘MAGA – Make America Great Again’. Hij maakte met die verkiezingsstrijd ook product media great. Tegen het einde van augustus 2016 had Trump immers 11,5 miljoen dollar besteed aan politieke promotionele producten. Zijn voorganger Barack Obama gaf in 2012 daar het toenmalige recordbedrag uit van ‘slechts’ 6,7 miljoen dollar. Trump toonde daarmee (en toont dat nog) de kracht van product media. Andere politici volgen sindsdien zijn voorbeeld. De economie in de VS draait momenteel goed, mede dankzij belastingverlagingen. Dat maakt meer geld vrij bij bedrijven en consumenten. Dat merkt ook de sector van product media die een groei doormaakt.
Maar daar tegenover staan de maatregelen van Trump op het vlak van importtarieven en de handels-‘oorlogen’ met onder meer China. China is een belangrijke leverancier van product media en door de tariefverhogingen zijn ook de prijzen van die producten gestegen.