Generation Z (personen geboren tussen 1997 en 2012) staan open voor promotionele producten, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Promotional Products Association International (PPAI).
68% van de Gen Z’ers zegt dat een promotioneel product een positieve impact heeft op de merkperceptie en 63% laat weten een product of dienst aangekocht te hebben wegens een promotioneel item. Eenderde van de respondent van de Gen Z’ers zegt verder elke week een promotioneel product te gebruiken. 21% gebruikt zo’n item zelfs dagelijks. “Promotionele producten spelen bij de Gen Z een cruciale rol in het vormen van een merkimago en het vergroten van trouw,” aldus de PPAI.
De producten die de Gen Z het liefst ontvangt zijn textiel (62%), mode-accessoires (57%) en hygiëne- en make up-artikelen (52%). Die producten passen in een trend naar functionele items. De kwaliteit van de premiums speelt ook mee als het gaat om merktrouw. 90% van de Gen Z wil merken die een dergelijk artikel geven, aan anderen aanbevelen. Er is dan ook een verschuiving van ‘budget-items’ naar kwalitatieve en trendy producten. Een klassieker als ‘schrijfinstrumenten’ komt in die groep maar tot 16%.
Bij de Gen Z’ers is er sprake van een voorkeur voor duurzame promotionele producten. Bijna 90 % vindt dat heel belangrijk (44,9%) of redelijk belangrijk (44,5%). 82% kijkt ook naar de impact op het leefmilieu als ze promotionele producten gebruiken. Inclusiviteit is een ander belangrijk gegeven voor Gen Z. Tenslotte: 70% van die groep heeft graag producten met een digitale of interactieve component.