Korting of extraatjes. Dat verwachten consumenten als incentive voor het deelnemen aan een getrouwheidsprogramma. Ze willen er met andere woorden iets voor terugkrijgen. Onderzoek dat Blackhawk Network in de VS uitvoerde onder internetgebruikers heeft dat uitgewezen.
61% van de respondenten liet weten zich in te schrijven voor een getrouwheidsprogramma als daarmee direct al extra punten te verdienen zijn of als er een korting tegenover staat. 51% meldde ook dat ze zouden mee doen als ze gratis producten kregen. Onderzoek van Oracle wijst daarenboven uit dat bijna driekwart geïnteresseerd is in loyalty-programma’s waarin punten en promoties automatisch gegeven worden (met andere woorden: ze willen er zelf geen inspanning voor doen). Een grote frustratie bij consumenten rond loyalty-programma’s is immers het verloren gaan van punten als ze niet op tijd gebruikt worden. Consumenten hebben graag meer communicatie omtrent hun punten. Vier op de tien (Amerikaanse) consumenten zeiden meer te zullen kopen bij een bedrijf dat beter communiceerde over het puntensaldo.