Zelfstandig copywriter Jurgen Verbiest heeft de editie 2024 van de ‘Gouden Veer’ gewonnen met een ‘wervingstekst’ op zijn website voor zijn activiteiten. De Gouden Veer is de tweejaarlijkse prijs voor de beste Nederlandstalige ‘verkoopbrief’.
Jurgen Verbiest kreeg de Gouden Veer voor zijn tekst over zijn aanpak als copywriter op zijn website. Daarin sprak hij de lezer direct toe in een ‘klassieke’ direct mail-aanpak. Verbiest is sinds 2005 actief als (dm-)copywriter, eerst bij reclamebureaus en sinds 2013 als freelancer. In 2016 was hij goed voor de ‘Eerste Eervolle Vermelding’ bij de Gouden Veer.
De Eerste Eervolle Vermelding ging dit jaar naar SOS Kinderdorpen met een tekst geschreven door Micheal De Leener. De Tweede Eervolle Vermelding was voor YAR Vlaanderen met een tekst van de hand van Peggy Van der Auwera. Het Gouden Dons (de prijs voor de beste studententekst) was voor Ulrike Kesteloot, studente aan de Hogeschool Vives.
De Gouden Veer werd in 1978 voor de eerste maal uitgereikt. Tot voor kort was het een prijs voor de beste ‘papieren direct mail’. Inmiddels zijn ook wervende webpagina’s en emails toegelaten. Dat tekent ook de evolutie in de direct marketingsector: er zijn steeds minder klassieke direct mails en meer en meer digitale wervende mails.