Groeiende internationalisatie: Amerikaans BDA koopt Duitse IPM Gruppe - PromZ.be

Groeiende internationalisatie: Amerikaans BDA koopt Duitse IPM Gruppe

In de distributeurswereld is er sprake van een toenemende internationalisatie. Een recent voorbeeld is de overname van de Duitse IPM Gruppe door het Amerikaanse BDA.

Het Amerikaanse BDA heeft onlangs de IPM Gruppe in Duitsland overgenomen. IPM Gruppe is één van de topdistributeurs in Duitsland. BDA had al vestigingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Met de overname van IPM versterkt BDA de positie in De EMEA-regio (Europe, Middle-East, Africa). BDA zal IPM ook inzetten als extra distributiefaciliteit in Europa. BDA werkt voor merken als Johnson & Johnson, The Home Depot, NBC en Mercedes Benz. De BDA-klanten kunnen nu in Duitsland beroep doen op IPM.

Meerdere overnamen

BDA is niet de enige Amerikaanse distributeur die acquisities in Europa deed en doet. De laatste jaren zijn er al meerdere geweest. Daarvan is Geiger de bekendste. Dat bedrijf deed al overnames in het Verenigd Koninkrijk – recent nam het daar nog Firebrand Promotions over. Geiger heeft verder in het Nederlandse Rotterdam een internationaal logistiek centrum. De overnames worden ingegeven door een groeiende internationale aanpak van product media. BDA stelt op de website dat ‘global brands need global partners’. Bij Geiger zei president & CEO, Jo-an Lantz naar aanleiding van de overname van Firebrand Promotions: ”Veel van ‘s werelds grootste merken vertrouwen op onze diensten om te voldoen aan hun volledige vereisten voor merkkleding en merkartikelen. Onze uitgebreide distributiecentra en lokale verkoopteam spelen een belangrijke rol bij het leveren van snelle, lokale service aan klanten die op wereldschaal actief zijn.”

De sector van product media volgt hiermee de evolutie die al in de jaren zeventig van de vorige eeuw ingezet is op het gebied van marketingcommunicatie. Toen werden meer en meer reclamebureaus internationaal actief. Zij volgende hun klanten die multinationaal werkten om hen wereldwijd dezelfde service te kunnen bieden. In de jaren tachtig volgde een verdere internationalisering op het vlak van marktonderzoek, direct marketing en sales promotions. Nu volgt ook de sector van merchandising (promotionele producten en business gifts) waar internationale merken wereldwijd dezelfde service wensen.