Harddiscounters Aldi en Lidl op de merchandising-toer  - PromZ.be

Harddiscounters Aldi en Lidl op de merchandising-toer 

Harddiscounters Aldi en Lidl op de merchandising-toer 

Harddiscounter Aldi heeft recent een serie kledingproducten met het Aldi-logo – zeg maar merchandising-producten – op de markt gebracht. Concurrent Lidl heeft eveneens (sport-)kleding met het eigen logo. 

“Wedstrijd. Een onvergetelijke zomer beleven in je ALDI-outfit én ook nog eens in de prijzen vallen? Check onze sociale media voor meer nieuws.” Dat viel er te lezen in de Aldi-folder in de laatste week van juni. Op een dubbele pagina stelde de harddiscounter een serie producten voor in de corporate Aldi-kleuren en met het Aldi-logo: sokken (1,99 euro), badslippers (5,99 euro), telefoon- of heuptas (5 euro), strandlaken (9,99 euro), pet of hoed (5,99 euro) enT-shirts (4,99 euro). Aldi noemt de kledingproducten ‘de fashion must-haves deze zomer’. 

Het is veelzeggend dat consumenten zich nu met het Aldi-merk willen tonen – al was het maar om iets te winnen – terwijl ze zo’n drie decennia geleden liever niet wilden laten zien dat ze bij die harddiscounter kochten. Ze bezochten de winkels wel, maar liepen er niet mee te koop. Aldi is door de jaren heen echter geëvolueerd naar een sterk retailmerk. 

Aldi is niet de enige retailer die kleding met het eigen logo te koop aanbiedt. Lidl heeft in de webshop onder meer badslippers, heuptasjes, T-shirts, trainingspakken, casual rokken en fietsbroeken (niet helemaal onlogisch gezien Lidl ook een wielerploeg sponsort…). Ook Lidl heeft zich ontwikkeld tot een sterk retailmerk. Dergelijke merchandising items vind je overigens niet of nauwelijks bij de ‘gevestigde’ retailers in de rekken te koop…