Hygge (uitgesproken als ‘hoega’) is een Deens woord dat moeilijk te vertalen is. Het neigt naar comfort, warmte, saamhorigheid, kleine geneugten, kortom naar wat meer dagelijks geluk. Hygge is trendy, ook buiten de Deense landsgrenzen. In onze contreien verschijnen er zelfs boeken over. Marketeers moeten er ook rekening mee houden. Tijdens de recente grote meubelvakbeurs in het Duitse Keulen was ‘hygge’ bijvoorbeeld dé woontrend van 2017.
Wat trendy is, komt ook naar promotionele producten en businessgifts, zo stipt PSI, de grote internationale vakbeurs voor product media in Düsseldorf, aan. Hygge slaat ook op gezellig samenzijn, aan tafel of in de tuin rond de barbecue. Product media die inhaken op warmte, gezelligheid en ook op natuurlijkheid en duurzaamheid en zo een beetje meer geluk brengen, hebben voor de ontvangende consument extra attentiewaarde.
Overigens zien trendwatchers al weer een nieuw concept opkomen: lagom, Zweeds voor niet te veel en niet te weinig. De gulden middenweg als het ware…