Internetpionier Jo Caudron kijkt naar de toekomst - PromZ.be

Internetpionier Jo Caudron kijkt naar de toekomst

Internetpionier Jo Caudron (al in 1993 oprichter van webagency The Reference en auteur van verscheidene boeken over de digital transformation) lanceerde vorige maand zijn nieuwste boek ‘De toekomstformule’ met als ondertitel ‘De zoektocht naar spelregels van morgen’.

 

De toekomst lijkt voor marketeers die liever vandaag dan morgen nog een sales promotion-actie met promotionele producten voeren om de verkoopcijfers op te krikken, misschien een ‘ver van mijn bed-show’. Maar wie niet verder kijkt dan morgen loopt het risico de factoren die het consumentengedrag overmorgen bepalen over het hoofd te zien.

“De wereld staat op een historisch keerpunt en de toekomst lijkt meer onzeker dan ooit tevoren,” heet het in een aankondiging van het boek. We leven immers in een tijd waarin de maatschappij, economie en mensheid geconfronteerd worden met grote uitdagingen.  “Voor het eerst in onze recente geschiedenis voelen we allemaal dat er drastische veranderingen nodig zijn om het oude model, het oude normaal, te vervangen. Klimaatverandering, digitale transformatie, maatschappelijke evoluties, en andere wereldwijde verschuivingen dwingen ons om opnieuw na te denken over hoe we verder gaan.”

Jo Caudron (winnaar van de prijs van ‘management boek van het jaar 2020’) brengt de belangrijkste disrupties van morgen in kaart te brengen. Hij begint met het erkennen van de uitdagingen en onzekerheden waarmee we worden geconfronteerd en biedt vervolgens een model aan om duurzame innovatie te stimuleren en oplossingen te ontdekken.

De wereld van promotionele producten en business gifts krijgt daar ook mee te maken. Al enkele jaren worden er initiatieven genomen om duurzaam te ondernemen. Die vraag komt ook van de bedrijven en instellingen die promotionele artikelen inzetten in hun marketing-inspanningen.