MR – mixed reality – wordt de technologie genoemd om de komende tijd in de gaten te houden als het gaat om reclame en promotie. Mixed reality is de combinatie van virtual reality en augmented reality.
Virtual reality (VR) is één van de buzzwords van marketeers vandaag. Virtual reality betekent zoveel als virtuele realiteit, schijnwerkelijkheid, oftewel ‘net echt’. Vooral de toepassing op basis van een bril/houder waarin een smartphone geplaatst wordt, wint aan terrein. Maar de groei van VR blijkt intussen minder spectaculair en blijft achter op de verwachtingen. Voor de combinatie van VR en ‘augmented reality’ (AR – het door de computer toevoegen van elementen aan een live beeld van de realiteit) lijkt een grotere toekomst weggelegd, ook in marketingcommunicatie. Het resultaat van het samenvoegen van VR en AR is dan mixed reality. Microsoft heeft bijvoorbeeld HoloLens die hologrammen in de realiteit plaats. Daarvoor is overigens ook een speciale bril nodig.
Helemaal nieuw is dat allemaal niet. Van Bavel Enjoy Giving is in ons land sinds 2015 op het vlak van VR en MR voor promotionele doeleinden een voorloper. Paul Keser van Van Bavel Enjoy Giving ziet echter het gebruik van een speciale bril voor VR en MR als een belemmering. Dat leidt in zijn ogen eerder tot een individuele ervaring. Van Bavel Enjoy Giving gebruikt daarom technieken die men voor adverteerders vooral op tablets en smartphones toepast. Kinderen kunnen bijvoorbeeld een kleurplaat inkleuren en van het resultaat met de tablet een foto nemen. Met een app kunnen ze dan een filmpje laten afspelen in de kleuren die de kinderen zelf gekozen hebben. Van Bavel Enjoy Giving heeft onder meer voor Zespri al acties uitgewerkt met VR- en MR-technieken.