Heeft Artificial Intelligence (AI) nut in een retail-omgeving? Het antwoord is bevestigend als het gaat om prijspromoties en het snel reageren op marktsituaties. Op basis van steeds meer data en algoritmen leert de machine steeds meer en kan men ook voorspellende modellen opstellen. Producenten van fast moving consumer goods kunnen daarmee de meest effectieve prijs zetten voor hun producten.
Retailomgeving
In een retailomgeving is prijs een belangrijke motivator voor de consument. De ‘juiste’ prijs is een element in de positionering van een merk en in de verkoop. Hoe meer gegevens en hoe sneller die beschikbaar zijn, hoe beter het voorspellende karakter van het inzetten van AI, meldde DMN Daily Insider onlangs. Aan de hand van die gegevens kunnen marketeers en retailers specifieke promoties op specifieke momenten inzetten. De toename van beschikbare data en de betere digitale infrastructuur maken ook dat er sneller gereageerd kan worden. Nu nog in is de leadtime voor promoties 12 weken of meer.
Promotionele artikelen
Voor de sector van promotionele artikelen is AI interessant om het effect van het inzetten van product media te meten en te voorspellen. Zover is het nog niet (de Nielsens van deze wereld moeten dan mee zijn). Het kan dan echter ook interessant worden om het effect van product media én van prijspromoties na te gaan. Marketeers kunnen dan eventueel bij een grote sales-actie (met volume-aankoop) in plaats van het prijswapen een promotioneel artikel in te zetten.