Op 14 november jl. zijn Mieke Debeerst, director brand & marketing communications Belfius, en Aude Mayence, marketing brand director Delhaize België, verkozen tot Marketeers van het Jaar. Mieke Debeerst aan Nederlandstalige en Aude Mayence aan Franstalig zijde. De Marketeer van het Jaar is een initiatief van Trends-Trends Tendances en BAM (Belgian Association of Marketing). Het was de 25-ste keer dat die marketingprijs vergeven werd.
Mieke Debeerst kwam in 2014 van Axa over naar staatsbank Belfius en kreeg daar als opdrachten het merk Belfius een identiteit en een visie te geven, de bank-verzekeraar klantgericht te maken, een digitale transformatie door te voeren en het moreel en het vertrouwen van de medewerkers op te krikken. En dat met een beperkt budget. De marketingafdeling ontwikkelde een campagne – zowel intern als extern – met als slogan ‘Wij gaan 100% voor 95% tevreden klanten’.
Aude Mayence trad in 2014 in dienst van retailer Delhaize. In 2016 bleek dat Delhaize een onduidelijke imago had en het was haar taak te bewijzen van Delhaize een merk was dat een plaats had in de Belgische markt. Dat deed ze onder meer via de de campagne Magische Groenten, waarmee de retailer de klanten wilde helpen om voor gezonde en gevarieerde voeding te kiezen. Een andere positionering van verse groenten zorgde voor een verdubbeling van de verkoop ervan.
Overigens: zonder promotionele producten kan ook de Marketeer van het Jaar niet. Bij het galadiner bij de uitreiking van de awards lag er bij ieder bord een doosje met mintjes, een kleine attentie van Minds & More, een van de sponsors van het evenement…
PromZ.be zal voor de februari-uitgave van het magazine de twee Marketeers van het Jaar vragen naar hun visie op het gebruik van product media in hun campagne-aanpak.