Marketeers gaan bij merktrouw er nog van uit dat consumenten trouw zijn aan hun merk, terwijl uit onderzoek blijkt dat consumenten juist vinden dat merken trouw moeten zijn aan hen. De omgekeerde wereld als het ware…
Onderzoek van mediabureau Wavemaker (‘Flipping the Switch on Brand Loyalty’) wijst uit dat het niet langer voldoende is om consumenten aan zich te binden door het beste product of de beste dienst te bieden. Het gaat er eerder om hoe het product of de dienst een plaats heeft in het leven van de consument. In het verleden waren de consumenten trouw aan een merk. Tegenwoordig verwachten de consumenten in een omgeving met veel keuze (online en offline) dat de merken trouw zijn aan hen. Dat betekent voor marketeers dat meer gepersonaliseerd moeten werken en altijd in een ‘veroverings-modus’ moeten opereren.
Marktonderzoekbureau Nielsen heeft recent geconcludeerd dat 92% van de consumenten die een marketeer als ‘trouw’ aanziet, in feite ontrouw zijn. Ontrouw is volgens Nielsen de nieuwe norm. Men heeft geconstateerd dat 42% van de consumenten graag nieuwe producten wil testen. Bijna de helft van de consumenten geeft aan een voorkeur te hebben voor producten die men kent, maar zegt toch in de verleiding te komen om nieuwe producten te kopen. Dat betekent kansen voor nieuwe merken. En ook kansen voor product media want vaak wordt een promotioneel artikel gebruikt als extra zetje om een nieuw product of merk uit te proberen.