Uit een peiling van collega-tijdschrift PromZ-Vak blijkt dat in Nederland de omzetten van de distributeurs in 2018 minder sterk gestegen zijn dan verwacht. Aanvankelijk dachten de Nederlandse distributeurs dat hun omzet er met 10,6% op vooruit zou gaan, maar de groei bleef ‘beperkt’ tot 7%.
In oktober 2018 gaven de distributeurs in Nederland aan dat de verwachte stijging van de omzet in 2019 11,8% zou bedragen. Die prognose is inmiddels bijgesteld naar 9%, wat nog altijd een zeer respectabel cijfer is.
Voor ons land ontbreken dergelijke cijfers. De enige vorm van ‘meting’ is PromoWatch van PromZ-be. Op basis van winkelbezoeken en folders schetst PromoWatch een beeld van welk merk bij welke retailer een actie met product media doet. Dit jaar is het aantal acties beduidend lager dan andere jaren. Ook in ketens als Carrefour Hypermarkt/Hypermarché en Kruidvat die traditioneel veel promotionele aanbiedingen hebben (prijspromo’s en product media) is het aantal acties met premiums minder.