Een promotie-actie van Mediamarkt bij de opening van een nieuwe vestiging in het Nederlandse Leidschendam is woensdag 9 oktober jl. volledig uit de hand gelopen.
De actie van Mediamarkt hield in dat de eerste 100 bezoekers Bluetooth-‘oortjes’ ter waarde van 115 euro kregen. Dat aanbod was zo aantrekkelijk dat al om 4 uur in de ochtend mensen zich voor de nieuwe zaak verzamelden. De winkel zou om 9.30 open gaan, maar door de grote menigte die al voor de deur stond, vervroegde men de opening. Direct bij het openen stormden velen linea recta naar de kassa om de gratis oortjes te bemachtigen. Daarbij raakten meerdere personen gewond. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis voor verzorging.
De actie toont de gevaren aan van een heel aantrekkelijk aanbod (wie zou er niet een cadeau van 115 euro willen krijgen?) in een beperkt aantal. Op die manier wordt een tijdelijke schaarste gecreëerd en doen de mensen veel moeite om te kunnen profiteren van het aanbod. Dat betekent ook dat er in principe maar een klein aantal (100 in dit geval) een geschenk krijgen en dat de anderen er aan zijn voor de moeite….