Deze week zette Mondial Gifts ‘bullet journaling’ als nieuwe trend in de kijker. Bullet Journaling komt overwaaien uit de VS en komt neer op het bijhouden van ‘te doen’-lijstjes en aantekeningen in een speciaal notitieboek. Het grote aanbod aan notitieboekjes in de promowereld (Moleskine en zijn klonen) speelt in op die trend. En dat in een digitale wereld….
“Men neme een leeg notitieboek, een stel pennen, een liniaal en een flinke dosis creativiteit. Even mengen en de nieuwe trend op agendagebied is daar: Bullet Journaling.” Dat valt er lezen op de website van Mondial Gifts over die nieuwe rage waarover ook al gespecialiseerde websites bestaan. Het idee voor een Bullet Journal (een BuJo voor ingewijden) komt digital product designer Ryder Carroll uit New York die zijn leven georganiseerd heeft rond een notitieboekje. “Een Bullet Journal is een systeem waarin je al je to-do lijstjes, notities, afspraken, etc. op één plek verzameld, je notitieboek. In plaats van dat je al deze dingen op losse papiertjes schrijft of in digitale apps neerzet heb je nu alles overzichtelijk bij elkaar. Door de digitalisering wordt er veel minder geschreven en dat is zonde. Daarom wordt dit systeem ook wel ‘Het analoge systeem van het digitale tijdperk’ genoemd”, staat er te lezen op www.thebulletjournallife.nl. Kenmerkend aan een BuJo zijn genummerde pagina’s, een index, een key (tekentjes om orde te brengen in de chaos) en een maandpagina.
De hippe Moleskine en Moleskine-achtige navolgers sluiten goed aan bij deze trend. Maar je kunt je de vraag stellen in hoeverre er hier sprake is van ‘iets nieuws onder de zon’. Bij veel bedrijven zag je al jaren bij vergaderingen en besprekingen de Atoma-schriftjes en de Aurora-notitieboekjes (met grijs linnen kaft, rode rand en geruit papier) op de tafel liggen. Toegegeven, de notitieboekjes die nu op de markt zijn, hebben een veel groter ‘hebbeding-gehalte….